A csomagolás pszichológiája
Biztosan észrevetted, hogy a karácsonyi filmekben, a karácsonyi reklámfilmekben és a karácsonyi fotókon is rendkívül hangsúlyos a csomagolás. A csomagolóanyag színe szinte minden esetben gyönyörűen illik az enteriőrhöz, az ajándékozott ruhájához, és annyira gyönyörű, hogy a leghétköznapibb ajándékból is exkluzív meglepetést varázsol. De mióta és miért csomagoljuk be az ajándékokat és mi ennek az egésznek a pszichológiája? Kiderül a cikkből!
Mikortól csomagoljuk be az ajándékokat?
Nem túl régóta. Régen az ajándékok „túl nagyok” voltak ahhoz, hogy becsomagoljuk őket, képzeld el, például azt, amikor a római császár kapott egy hintót: ember legyen a talpán, aki bárhogy becsomagolja. Vagy amikor a meghódított területek „ajándékként” több ezer tonna búzát küldtek a hódítónak: ezeket semmibe nem lehetett becsomagolni. És amúgy sem volt divat. (Még Jézus is csak posztóba hajtva kapta a kenyeret)
Tulajdonképpen a díszített, könnyen összehajtható csomagolópapír tömeggyártásának technológiája csak az 1900-as évek elején jelent meg. Az első amerikai ajándékcsomagoló céget - a Hy-Sill Manufacturing Inc.-t - Eli Hyman és Morris Silverman alapította 1903-ban, azóta csomagoljuk be az ajándékot.
Miért csomagoljuk be a – például karácsonyi – ajándékot?
A logika ellene szól, hiszen a csomagolóanyag drága, környezetszennyező és csak bonyolítja az ajándékozást, igaz? Ugyanakkor van egyfajta pszichológiája.
Ha régen utaztál repülővel (a MALÉV-val például, nem a mostani fapadosokkal) akkor tudod, hogy a repülés kiváltság volt. Repülni szépen felöltözve mentél ki és végig illedelmesen viselkedtél. Régebben a színházba is az alkalomhoz illő öltözetben a tested és a lelked felkészítve indultál és az elvárt módon viselkedtél ezzel pedig (ahogy régen mondták) megadtad a módját és lelkileg felkészültél a nem mindennapi élményre.
Tulajdonképpen becsomagoltad a tested és a lelked is azért, hogy még mélyebb éld át a pillanatokat: és éppen ezért csomagolod be a karácsonyi ajándékot is: különleges nap, különleges élmény.
Az ajándék becsomagolásának pszichológiája
Daniel Howard, a dallasi Southern Methodist University marketing professzora által 1992-ben közzétett tanulmány szerint az ajándékba csomagolt tárgy befolyásolja a megajándékozottat abban, hogy kedvezőbben viszonyuljon az ajándéktárgy birtoklásához. Szóval nem csak jobban örülünk, értékesebbnek érezzük és értékeljük az extra figyelmet.
Tehát ha az ajándékot becsomagolod, ha a karácsonynak megfelelő ünnepi köntösbe öltözteted, úgy megnöveled az amúgy is magas értékét, hiszen ilyenkor egy kiskutya, egy technikai kütyü vagy egy finom izgalmas, díszcsomagolásban kapott tea is fenséges.
Ha szeretnél egy igazán csodálatos, meghitt és az alkalomhoz illó finomsággal meglepni valakit válaszd a pazar teáinkat és kérd mellé 250 forintért a - kifejezetten karácsonyi - díszcsomagolást.