Lipton - Szatócssegédből tea király

2017. február 16. - 16:02
Lipton - Szatócssegédből tea király Korabeli Lipton tea reklám

A mélyből egyenest az égbe, nulláról alapított birodalom – mindez elmondható Sir Thomas Lipton életéről. Pedig ő nem tett mást, csak újra felfedezte a világ számára a teát. Persze mindezen eredmények a szemünkben egy fabatkát sem érnének, ha Lipton amúgy nem nem lett volna elragadó ember, jótékonykodó, remény ezrek számára és egész egyszerűen egy leküzdhetetlen optimista.

A segédmunkástól a milliomosig

Thomas Lipton mindig vonzódott a különféle kalandok és tengeri utazások iránt. Már 16 éves korában a skót szatócsok gyermeke hajóra száll Glasgow városában és útra kel Amerika felé. Persze a 19. század közepén ezen nincs mit csodálkozni, számos skót és ír indult a tengeren túlra a jobb élet reményében. A következő öt évben Lipton ott dolgozik ahol csak tud – virginiai dohányültetvényeken, karolinai rizsültetvényeken, végül pedig egy sikeres New-York-i delikát üzletben. Ezen évek alatt ő, aki csak néhány évnyi oktatásban részesült, és ezért sosem nevezhette magát tanult elmének, jelentős élettapasztalatra tett szert és elkezdte érteni hogyan is működik az üzlet – az áruk szállításától azok eladásának művészetéig.

Hazatérése után Thomas Lipton saját szülei szatócsüzletében vállal munkát. Itt alkalma nyílik arra, hogy New-York-i ismereteit kamatoztassa, a portékát már a New-York-i divat szerint csomagolja – ez olyan furcsaság és finomság, amit a helyi vásárlók még sose láttak. Lipton behozza Amerikából a ritkaságokat és a különlegességeket, amilyen például a világ legnagyobb sajtja (amit a helyi közösség feltétel nélküli csodálattal szemlél). De emellett, a közvetitők kikerülésével, behozza az üzletbe az egyenesen a helyi farmokról származó élelmiszert is. Hamarosan saját boltot nyit, majd kisvártatva egy egész hálózatot hoz létre. Harminc- egynéhány éves korára Thomas Lipton már milliomos és több mint 300 üzlet tulajdonosa. És ekkor fordul a figyelme arra teára, amit maga a királynő is iszik.

Az 1880-as években a tea még mindig drága fogyasztási cikk volt, amit a munkásosztály nem engedhetett meg magának. Ekkor Thomas Lipton elhatározza, hogy a tea esetében ugyanúgy jár el mint korábban tette más élelmiszerekkel – közvetlenül szerzi be. Ehhez persze saját flottára, és saját Ceyloni teaültetvényre lesz szüksége.

A Lipton és Co céget Thomas Lipton 1893-ban hozta létre, a cég központját és gyárat az amerikai New Jersey államba telepítve. Végül minden sikerül neki - a flotta, a feldolgozó üzemekkel libegő által összekötött ültetvények, sőt a Kék Szalag óceánt átszelő vitorlásverseny. És azok az emberek, akik korábban álmodni sem mertek a teázásról, most a Lipton üzletekben  megengedhették maguknak a gazdagok portékáját. Az elv – teaültetvényről egyenesen a csészébe – ma is ugyanúgy érvényes. 

A híres tea filterek már léteztek, de ekkor még nem voltak széles körben elterjedtek. Éppen Lipton alapozta meg aktív használatukat. Ma már nehéz elképzelni, hogy valaha a teát másképp csomagolták.

Lipton értett a marketinghez és időnként igazán elegáns lépésekre szánta magát. Például a különlegesség érzetét keltette a vásárlókban azáltal, hogy egyes városokban ilyen, más városokban pedig másmilyen teakeveréket árult. De bármilyen keverékeket árult is, azt mindig a jól felismerhető Lipton karton csomagolásban tette, amely megkülönböztette termékeit a konkurensektől. Így a Lipton teákat sokra értékelte maga a királynő is.

Thomas Lipton elvei.

Dolgozz sokat, dolgoz becsületesen, kezdeményezz, reklámozz – de mindezt ésszerűen.  Így foglalhatjuk össze a teamágnás alapelveit. Még egy nagy üzleti birodalom fejenként sem vesztette el Lipton az emberi tulajdonságokat. Számos segélyszervezet támogatója volt, az első világháború alatt aktívan segítette a Vöröskeresztet  – önkéntesek és gyógyszerek szállításához a cég hajóit ajánlva föl. Egyike volt az elsőknek, akik munkásai munkakörülményeire és gondoltak, rendes fizetést biztosított és sokkal magasabb életkörülményeket mint munkásai képzelni tudták. Nem extraprofitra vágyott a magas árak révén, hanem minőségi termék alacsony áron történő értékesítése útján kívánt egyre több és több odaadó vásárlóra szert tenni.